Opmaak
Social media bieden vaak niet de mogelijkheid om je tekst op te maken. Je kan de tekst niet bold maken om ergens de nadruk op te leggen. Om dit toch voor elkaar te krijgen gebruiken mensen vaak speciale unicode symbolen om tekst op te maken. Bijvoorbeeld om een tekst dikgedrukt weer te geven. Dat lijkt aantrekkelijk, maar de aangepaste tekens en lettertypes werken niet altijd goed samen met een screenreader. Ze worden niet goed of helemaal niet voorgelezen. Ook het toevoegen van extra spaties of tabs vormt een struikelblok. Houdt het dus gewoon bij wat je te melden hebt in je post, dat is vast interessant genoeg van zichzelf.
Alles in hoofdletters
Als je nu denkt: "Geen speciale symbolen? Dan zet ik alles wel in hoofdletters om op te vallen."? Dan moet ik je teleurstellen. Want ook dit is geen goed plan. Het is voor iedereen al heel vervelend om zinnen of delen van zinnen te lezen die helemaal in hoofdletters zijn geschreven. Voor gebruikers van een schermlezer kan het nog extra problemen opleveren. Sommige schermlezers lezen de letters dan één voor één voor en niet meer als woord.
Ondertiteling en audio descriptie
Vaak is het niet mogelijk een video met losse ondertiteling of audio descriptie te delen op social media. Maak een aparte video met vaste ondertiteling om te delen op social media en plaats in het bericht een link naar de video met losse ondertiteling en audio descriptie.
Emoji’s
Iedere emoji heeft een eigen naam.Een screenreader leest de namen van de meeste emoji’s die hij tegenkomt op. Dat is bij het gebruik van een enkele emoji niet zo’n probleem maar wanneer je voor de lol een hele serie plaatst, maakt dat het luisteren naar jouw bericht nogal een uitdaging. Gebruik emoji’s ook niet als bullet bij opsommingen. Gebruik emoji’s met mate en plaats ze bij voorkeur aan het einde van je bericht, of in ieder geval aan het einde van een zin.
Hashtags
Hetzelfde geldt voor hashtags: doe je gebruikers een plezier en plaats hashtags aan het einde van je bericht voor een optimale digitale toegankelijkheid. Bij hashtags die uit meerdere woorden bestaan, zorg je ervoor dat ieder nieuw woord met een hoofdletter begint. Dit maakt het lezen van een hashtag voor iedereen makkelijker.